söndag 24 april 2011

Inför körningen

"Vård före körning" är inte ett helt ovanligt uttryck inom ATV världen. Det handlar om att vara lite förberedd och ha sig och sin maskin i ett så gott skick man kan innan en drabbning i skogen. Inget är så tråkigt som när man blir stående och får vänta på kokande maskiner eller att de enklaste ting som säkringar, vatten eller 10:ans nyckel inte finns på plats när man behöver den. Självklart kan man inte ha med sig en arsenal med alla reservdelar som kan tänkas behövas men med lite fantasi och buntband och de enklaste verktyg kommer man långt.

Det är alltså dags för en genomgång av vad man kan slänga ett extra getöga på innan en långkörning.

Det är lite pill men det går på några minuter...
Undertecknad styr en Can-Am Renegade. Can-Am representerar kanske 90% av alla kokningar i skogen enligt min mening. En ren kylare är A och O helt enkelt. Har man inte badat med sin maskin i lera och fått kylaren helt igensatt så bör man ändå förslagsvis varje vår ta en ordentlig genomkörare av kylaren.





Tröttnar man kan man ju alltid skaffa ett kylaruppflyttnings-kit.
Lättaste på Renegaden är att skruva bort vänster plastbit som håller lysena på plats.du behöver 10:ans nyckel + 30 torx och några minuters svärande, det är lite trångt på sina ställen...
Under skärmen sitter det även en bult som skall lossas på helt. Palla gärna upp fyrhjulingen så att du får upp fronten i luften, då slipper du att det rinner ut alltför mycket kylarvatten ur blocket och kommer tjäna lite tid i luftningen senare.


Lossa på slangarna, skruva bort de fyra skruv som håller fläkten.
Fläkten drar man ur åt höger håll i färdriktningen innan man drar ur kylaren åt vänster håll.








Sen är det dags att blanda lite brygd! Jag tog lite tvättmedel till tvättmaskinen och en tablett till diskmaskinen. I med HETT vatten och släng ner kylaren och låt den ligga nån timme. Ta upp den kylaren spola ur den med trädgårdsslangen och ner med den igen nån timme eller så. Upprepa behandlingen ett par ggr tills den ser ren ut.




Min kylare hade jag försökt spola ren på plats efter varje åkning men det är i princip omöjligt att verkligen få bort allt skit, man måste plocka ur den helt enkelt. Om man inte får bort skiten med ovanstående behandling kan även rensa med ett buntband mellan cellerna. Buntbandet kan även vara ett bra verktyg om man vill rikta upp väggarna mellan cellerna. Tidskrävande jobb dock!



När kylaren är ren, kolla igenom cellerna mot en lampa, himlen eller dylikt så är det bara att skruva ihop det hela och fylla på med vatten och glykol. Kör igång maskinen fyll på efter behov och kläm lite på slangarna för att få ut all luft. Nu känner man lukten av Ariel ultra och svanmärkt maskindisktablett!  Det finns två st luftskruvar på varje cylinder man kan lätta på  om man ändå har problem med luftfickor. Kolla i servicemanualen (som du hittar här.) hur detta skall göras.

 På Can-am Outlander får man ut hela kylarpaketet i på vänster sida i färdriktningen. Man behöver bara korrigera lite plast med en kniv så går mycket lättare än på Renegaden.










Sen bör man kolla så att bulten på utgående axel fram i knutkorset sitter kvar. Den har en tendens att ramla av och kan orsaka lite tråkigheter på framaxeln.
Kolla även glapp i A-Armarna (ryck lite i framdäcken och kolla inre fästena mot ramen), fetta in nipplarna. På Renegade'n är det lite knöligt att fetta in dessa, speciellt de övre inre. Jag har bytt ut mina raka nipplar på de övre A-Armarna mot 90 och 45 graders för att lättare komma åt. Använd marinfett, finns på Swedol t.ex.
Känn även på bultarna som håller A-Armarna på plats så att dom sitter fastordentlig, dom har en tendens att släppa lite efter en viss tids åkning.

Fetta in nipplarna

Olja, lufttryck och luftfilter anses som självklarheter att dubbelkolla inför större evenemang.

Inför denna helgs körning upptäckte jag en lite spricka i plasten vid fotbaljorna. Här kan man tillämpa lite "Frankenstein-lagning" medans man inväntar ny plast. Borra lite hål på varje sida av sprickan. Sy med buntband.














Fyll sedan på din verktygslåda med lite verktyg:
Ringnycklar 10-17 mm.
Polygrip.
Spetstång med avbitarfunktion.
Skruvmejslar.
Buntband.
Papper.
Gaffatejp.
Ståltråd.
Ventilverktyg.
Extra ventiler.
Punkasats.
Kolsyrepatroner.

Försök även att ha med i gruppen:
Kompressor.
Mätinstrument
Säkringar.
Bogserlinor.
Tändstickor.
Första hjälpen-kit.
GPS.
Ihopfällbar såg.
Yxa.
Kniv.
Snöre/rep.
Extra bensin.
Mobiltelefon.
Extra lampor om det blir mörkerkörning.
Dasspapper.

Vid extrem vattenkörning kan man ha med lite diff/växel-olja och en omgång motorolja.

Nu när det börjar bli varmt så är vatten även av yttersta vikt. Ta med minst tre liter. Lägg gärna in en resorb i varje flaska och släng in dom i frysen kvällen innan körning. På så sätt har du kallt vatten med lite näring i under hela körningen. Ha även lite nödproviant med snabba kolydrater i väskan, lite kexchoklad eller ett par bananer är aldrig fel.













Sen är det bara lasta på och dra iväg med gott samvete!
Tankad packad o klar!


Lycka till därute nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar