fredag 3 juni 2011

ATV Enduro extreme Örebro

Så var det dags för tävling då. 6 timmar team enduro i Villingsberg, Örebro.
Totalt var det ca 10 Team som ställde upp med 4 st förare i varje team.
Reglerna är enkla, kör så många varv man kan under 6 timmar. En i laget måste dock stå i depå helatiden som avbytare.

Och det behövs. För det är tungt, mycket tungt att försöka prestera fysiskt och psykiskt under så lång tid.

Banan var mycket varierad med myr, steniga endurospår, klättrnigar och ett par rejäla surhål.
Överhuvudtaget var banan ritigt bra dragen, det kan man nästan räkna med när NMS Sture Berg har varit inblandad i planeringen.


Banans dragning alltid nära en väg.

Banans totala längd blev 6,9 km enligt min GPS.
Hände det något var det nästan alltid nära till en anslutande väg med personal med radiokontakt till HQ.
Teamet som jag var med i bestod av undertecknad, Tony , Andreas (ATV STHLM) och Johan från (ATV Avesta).

Första varvet ut tog vi ganska lugnt. Mest för att känna på banan. Vi satt fast efter ca 2 minuter. Dubbelt.
Sen brakade det bara loss, kladdiga hål, grisiga diken, branta backar och trånga skogspartier varvade varandra. Jag förstod att det här skulle bli sex grymma timmar mot förare och fordon...
Vi låg kring en timme per varv, och hade ett ganska bra flyt. Johans hoj strulade lite med tändningen i depå, Tonys hoj började brinna + stötdämpare som gick av och ett styrstag som gick åt pipsvängen för Andreas. Ett par rulltårtor hann det även bli.
Av lite olika orsaker och maskinproblem så fick jag dock ingen paus inne i depån. Så för mig vart det åkning hela tiden, sista varvet var riktigt tungt men vi lyckades lägga på ett extra kol och dra ner varvtiden till nånstans 50 minuter...


Tävlingens enda Cectek vart ordentligt torterad av Andreas och klarade sig galant!


Personligen var min riktiga räddning denna dag att jag fick på ett par andra däck än jag brukar köra. En uppsättning BKT Wing 207, påminner lite om Kenda Bearclaw's. Jag hade inte kunna köra denna tävling på mina ITP Bajacross.

Johan visade sin bästa sida på att finna grymma spårval inför de större hindrerna. Efter ett par timmar blir det ju så sönderkört att man kan omöjligt använda samma spår som man hade på sitt förra varv.
Vårat team hamnade på en hedrande sjätteplats. Inte illa pinkat helt enkelt. Man blir grymt imponerad av de lag som höll varvtider kring 40 minuter. Sjukt bra jobbat!

Slutresultatet blev:

1:a Avesta, 7 varv
2:a Southside, 7 varv 12.46 minuter efter 1:an
3:a Wiken, 5 varv
4:a Terränggruppen / polaris, 5 varv
5:a Terränggruppen / Nerd, 5 varv
6:a Stekarstiftelsen, 5 varv
7:a Trödje ATV, 4 varv
8:a Go Offroad, 4 varv
9:a Skåne Quad, 3 varv
10:a Hudik Offroad, 3 varv


Stort grattis!

En hög med vinnare helt enkelt!


Att anlägga en sån här tävling på ett fd militärområde och således kunna använda alla faciliteter som försvaret en gång i tiden hade är ju genialt. Här finns allt! Mat, boende, extra personal, tvättplatser, stora parkeringsytor, duschar osv.

Hela planeringen och genomförandet var riktigt bra och jag hoppas på att det blir en standard att detta evenemang återkommer varje år! Grymt bra jobbar Roffe!

Eftersom vi inte gjorde annat än åka blir det inte så mycket bilder eller film denna gång. Har ni foton att bjuda på är det bara att kommentera med länkar till album! Och har ni bilder på vårat Team som vi kan använda blir vi riktigt glada!

Länkar till detta event: http://atvenduroextreme.wordpress.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar