söndag 25 september 2011

SM i MudRace & Arena Trial


Produktplacering av klubb-namn. I förgrunden syns ännu en start i Mud Pro klassen.


Det är fantastiskt vad några eldsjälar kan åstadkomma. Som till exempel ta ett fordon som fyrhjulingar och skapa ett officiellt mästerskap i att skita ner sig. Detta fordon som så många gånger stämplats som en legitimt fordon att ta sig hem på fyllan från ett midsommarfirande har äntligen fått statusen den förtjänar!

Låt mig ta det från början....


Tidigt i ottan gav vi oss av till Brändåsen, Örebro för att få ta del av Sveriges första officiella SM tävling i Mudrace och Arena Trial. Efter en nätt tur på två timmar kom vi äntligen fram till Tommy Jonssons "lilla" lekland för vuxna med intresse för bensin och lera. Jag har sett många utnyttja sin jord på olika sätt. Tommy har valt att gräva en mudrace-bana på sin tomt. Tommys Uscados-konto måste vara femsiffrigt. Imponerande. Senaste veckorna har det pågått en febril aktivitet här med att fixa till banan och bygga trialhinder av olika slag. Mudbanan var en imponerande konstruktion med flera bassänger i olika nivåer och djup. Man har bra överblick över hela banan utan att behöva springa runt. Jag tror att det här är Sveriges i särklass bästa bana. Man får plats med fyra st per heat. Det är bra skvalp i leran utan att den blir för tjock. Den har flera ställen som utmanar och ger alla i racet en bra chans att ta igen placering om man tappar på någon sträcka.


Klockan 10:00 så vart det start på Trialen således. Man kunde sprida ut sig och ta sig an hindrena. Den här banan liknar inte de vanliga vi sett på träffarna hittills. Här pratar vi riktigt elaka hinder. Vart det inte högt så var det brant eller lutade osmakligt mycket.  



Bobby visar vart skåpet skall stå.
En del hinder hade uppenbarligen inbyggt jävelskap i sig av en högre rang. Speciellt partiet med däcken. Det såg relativt lätt ut till början. Men det skulle snart visa sig att här krävdes det talang. planering, placering och lite finurlighet för att ta sig förbi. Många försökte, få klarade uppgiften. Nånting som vartuppenbart var att många hade sin dragkrok påskruvad dagen tilll ära. Märkligt. Den hjälpte till attfå folk att hänga på bakdelen så att hjulen inte fick fäste i backen.
Till nästa gång.: Ta bort fästen och tillbehörs anordningar som inte behövs i en trialtävling. Lämna plogfästet och dragkroken hemma helt enkelt.




Ibland lutar det...

Ibland är det högt...




Som vanligt när det är trial så kan det gå åt pipan. Det är inte bara viktigt med dödmansgrepp, utan obligatoriskt. Jag såg flera ganska läskiga vurpor och rullningar. Här hade arrangörerna även ett triumfkort i rockärmen. Terrängruppen som arrangerade denna fantastiska dag har ju även en stor portion utbildning i sjukvård om det händer något med skador som följd. Jag såg dom handla snabbt och påkalla extra hjälp när olyckan var framme. Sånt känns tryggt.


Små barn, små hinder.
Efter några timmar av Trial så var det dags för barnklassen att testa på. Det här med att låta de små köra runt är ju så smart. Inte bara så funkar det som plantskola inför framtiden, det engagerar ju hela familjen också. Det gör ju denna typ av event till en mycket mer uppskattad dag. Och jag är så avundsjuk på att detta inte fanns när jag var liten. Tänk att komma tillbaka på måndagen till skolan med lite bilder och filmer  från senaste mudrace-helgen...!



Kickflip. Ett svårt trick som ger respekt.

Trialen togs hem av Bobby Ericsson. Jag kunde satt min högra tumme på det innan. Har man den bakgrund som han har och får en Renegade under baken som man skurit till i form för sina behov blir man svår att slå på fingrarna. Det Bobby också gör är att han höjer ribban ett par steg inom disciplinen, jag hoppas att det inspirerar mer än skrämmer bort konkurrenterna. Vi som kört med Bobby på andra event vet ju att nån skruv är lös där och han har sålt sin själ för att inte bli påverkad av gravitaion och lutning som vi andra blir...

Grattis Bobby!

Efter Trialen var det således dags att börja härja i lerbassängerna. Först ut var Mud Klass A. Maskiner i lägre cc volym (enstånkår upp till 750cc och Twin upp till 600cc). En bra start. Här var det fyra heat och en final som Rolf Atterling tog hem segern i.
Det här är lite kul, att conferenciern och en av de drivande arrangörerna vinner. Rolf bra kämpat,det var du verkligen värd! Värt att nämnas var 2:a platsen som Tony Sundström från ATV STHLM fick var på den enda Cecteken som körde Mudrace.
Kurvan var ett ypperligt ställe att sno åt sig en bättre plats i jakten på guldet.


Brudar som inte backar för lite skit.
I damklassen så segrade Madelene Väänänen från LiTo Offroad. Lite överraskande eftersom min personliga favorit Katja Sjödin har sånt ladd i tummen och fokus i blicken. Men det räckte inte till idag. Hem o trimma Katja, på med variatorkit och outlaws 29":or så skall du se att du får revansch! Och ett stort grattis till Madelene förstås. Det är en riktigt grym Renegade som du fick spaka fram idag!






Efter damklassen var det dags för Mud Klass B, otrimmade fullblod helt enkelt. Allt över 700cc om jag inte minns fel.
Här var det bra fart och sköna kvalheat. Totalt 16 heat hann man med innan det stod klart att ägaren till detta underbara ställe, Tommy Jonsson himself tog hem guldmedaljen. Jag har ju sett Tommy i action förut och vet att han är hämningslös och helt respektlös när det gäller att trycka på gasen. Kolla även noga på Tommy nästa gång ni får chansen på ett mudrace när han är med... han har alltid ett flin där bakom hjälmen.



Mud Klass B.
1:an Tommy Jonsson tv. Med ett leende. Såklart.
2: Olle Birgersson i mitten och 3:a Mathias Marjakangas


Dagens absoluta höjdpunkt vad det gäller prestigeklass är ju såklart Mud Klass A. Öppen klass för trimmning däckval och cylindervolym. Här snackar vi trimpipor, variatorkits, turbo,  crushlockers och vassa kammar. Självklart är i princip alla maskiner snorklade.


Twinmotorer i jämn kamp.

Igen var det 16 heat så att alla kan möta alla. Det försvann väldigt många maskiner väldigt fort. Thomas Glaad's turbo AC 1000 han med ett varv innan den såg ut som ett ånglok. Tre drivaxlar på en av Trödjes maskiner gick sönder.
Det var misständningar och variatorer fyllda med vatten och lera.








Kenneth Lindstöm är som vanligt ute på djupt vatten.

Vid det här laget började den första bassängen bli riktigt djup. Ett problem var dock volymen här. Quietcore, någon? Jag vet att det låter allanballan men efter nån timme börjar det bli lite väl mycket.












Hur som helst. Idag var en upprepning från Säter. Både i Trial och i Mud...

Grattis Christer Lindström från Trödje. Du är Sveriges första officiella mästare i Mudracing!

Christer Lindsröm. Kung helt enkelt.

Det som var riktigt imponerande idag var att för första gången kändes det som att denna tävlingsform verkligen hade lyft sig ett par rejäla steg. Deltagarna har blivit seriösa på riktigt. Man lägger ner mycket tid och pengar på att stycka maskinerna. Det är blodigt allvar fast med en stor portion glädje och ödmjukhet. Publiken börjar infinna sig, intresset växer. Det man kan fråga sig är när vaknar dom stora märkena till liv? När kan man få se BRP, Kawasaki eller Polaris team på plats? Om ni slutar sälja fyrhjulingarna till fyllskallar och riktar in er till de riktiga entusiasterna som brinner för detta så kanske det finns mer pengar och en mycket mer rolig framtid för dessa maskiner. Dags att skynda på innan förbudsivrarna hinner före.

Ett stort tack och klapp på axeln till Rolf Atterling och Terränggruppen och Svenska ATV Föreningen (SATVF) som anordnade detta. Tommy Jonsson som har detta perfekta ställe för denna typ av event, Och såklart till Sture Berg och killarna från Nyköpings MS som alltid borgar för kvalitet när ni är på plats. Om några år kommer man titta tillbaka på det här och säga att det var ni alla som uppfann detta i Sverige!


Rolf Atterling, Arrangör,  Terrängruppen.

Nästa år så tror jag man kan förbättra detta event med att köra färre heat. Det blir lite långdraget ned 16 heat på de stora klasserna. Sen kan man kanske köra damklassen antingen öppen eller omodifierat.
Vad sägs om en broschyr till publiken med info om regler och information om vad som finns i fyrhjulings-Sverige?
Såklart blev det  hundratals med foton tagna och vi hann med massor med filmande. Så nu skall det bara efterbearbetas och klippas. Det kommer att ta några dagar men snart kan ni alla som inte var med denna dag ta del av en fantastisk upplevelse!


Vi kommer också uppdatera er med resultatlistorna så fort de blir publika!

Alla bilder är tagna av Anders Lindberg

2 kommentarer:

  1. Tack för denna underbara text med bilder.
    Som du förstår så väntar vi nu tåligt (ingen press) på en actionladdad film :)

    SvaraRadera