torsdag 12 januari 2012

Ducati + Rosa vespor + Hells Angels ??

Här en hottad TGB...

Jag var världens lyckligaste tjej när jag fick veta att jag skulle få åka till Milano och gå på Europas största Mc/ATV mässa Eicma – Milan Motorcycle Show.
Förväntningarna var höga när vi landade i ett soligt Italien på torsdagsmorgon.
Efter en snabb incheckning och något ätbart så begav vi oss mot Fiera Milano.
Stämningen var på topp redan vid entrén, hundratals motorcyklar och diverse mopeder stod parkerade utanför och det var tydligt att dem tillhörde mässans besökare. Man fick en föraning om hur många människor som faktiskt är där.
Pulsen är hög hos publiken.
Vackra damer eller snygga hojars skull...
Hur hanterar man 8 stora mässhallar (tänk Stockholmsmässan x 8) samt en enorm utomhusarena med Crossbana, FMXbana, Dragracebana och en Trial och Stuntarena?

Mäktigt. Typ Över mäktigt.
Alla stora namn fanns med här, ett stort frosseri runt påkostade montrar som tävlade med varandra om besökarnas uppmärksamhet.
Vi pratar Ducati, Kawasaki, Yamaha, Honda, Suzuki, KTM, Maxxis, Öhlins, EPI, Polaris, Moto Guzzi, Harley Davidson, Victory, Airoh, Piaggio, Scorpa, Abus,GoPro osv…
Listan är hur lång som helst. 






Det fanns motorcyklar, skotrar, utrustning, reservdelar, kläder, ja precis allt du kan tänka dig som har med ämnet att göra. Som att vara i en enda stor godisfabrik, tomtarnas julverkstad eller kanske Dr. Snuggles fantasivärld bland regnbågar. 
Frosseriet är i alla fall ett faktum. Atmosfären var ljuvlig och att Italienarna älskar motorsport och dess motorlegender går inte att undgå, överallt såg man hyllningar till diverse kända motorförare och många av dem dök upp på mässan för att träffa sina fans och skriva autografer. 
Jag var rätt nöjd själv som fick hälsa på Chris Pfeiffer och Kevin Carmichael. Två fantastiska stuntförare.
Bobby ser ganska nöjd ut...
Hur får man en monter med total avsaknad av känsla för design som visar upp något så uberspännande som bromsbelägg att verka intressant och locka till sig besökare?
Jo, man ställer en eller två lättklädda tjejer i ena hörnet och vips så är det proppfullt! Sen kanske många missade just bromsbeläggen… men man hade en full monter, och det är ju bra.
När jag tänker efter så var det rätt många montrar som Bobby fann intressanta trots att dom bara visade upp diverse reservdelar som muttrar och annat tråkigt krafs.
Men när vi ändå nämner tjejerna så tycker jag att det är helt genialt att använda dessa vackra damer för att få blickarna till sina produkter, det var riktigt roligt att gå runt och titta på alla snygga hojar och se alla besökare stå och köa för att få ett foto med en snygg tjej.
Mer sådant till stela Sverige tycker jag. Hylla kvinnor och motorsport, gör svenska MC-mässan lite mer ”hot”.
Men var fanns fyrhjulingarna?
Det var ju mest det som var intressant för oss.

Vi har sett någon stackars bortglömd Quad ståendes i ett hörn hos Yamaha, men annars var det inte så mycket ATV:er i montrarna. Polaris var där med en imponerande monter som innehöll ATV, UTV och snöskotrar. 
Intressant färgkombination..
TGB hade också en hel del maskiner. Dinli, CF Moto bidrog med ATV och UTV, GOES, KYMCO hade en hel del också så visst fanns det hjulingar, men om man ser till helheten så var det ganska snålt med tanke på hur stor mässan är. 

Och det var inga svindlande nyheter heller. Det fanns en hel del mystiska kinahojar, modell Quad som vi aldrig sett tidigare och som fick oss att dra på smilbanden lite.


Vi styrde sikte mot Can-AM. 
Efter att ha letat hela dagen så hittade vi dem, lite avsides. Jag och Bobby blev som små barn och turades om att klättra runt på hojarna. Jag måste säga att hjärtat slog ett slag extra när jag stod face to face med Renegaden, har inte varit så intresserad av 1000 cc men nu när den stod där, något upppiffad så måste jag säga att det blev lite romantik mellan oss.
Vid första anblicken så ser den faktiskt likadan ut som företrädaren 800 Xxc, men när man studerar detaljerna lite mer noggrant så ser man att den har fått ny ram, ny hjulupphängning, Fox racing-dämpare, bakbromsarna är monterade i fälgen, främre utgående axel är förbättrad och som grädde på moset en 1000cc motor med 82hk. Dom nya beadlockhjulen satt inte heller helt fel med sin nya design. Ha-begäret är stort.

Man kan konstatera att det fanns kemi här...
Commandern skulle inte heller vara helt fel tänker jag och den nya Outlandern 1000cc är också fin. Vi var sjukt nöjda när vi lekt klart i montern och traskar vidare mot ett hav av eloxerade pimpstuff och massa andra roliga tillbehör.

GOES visar upp en snygg Modell...




Jag kunde aldrig drömma om att det fanns så mycket krimskrams och roliga, smarta, användbara och totalt meningslösa tillbehör från Kina, Taiwan och USA.
Och det tog timmar att gå igenom allting.
Vi spenderade totalt 17 timmar på Eicma som resulterat i:
några riktigt bra kontakter med representanter av många intressanta varumärken.
Brutal värk i fötterna och 2 par nedslitna skor efter allt gående.


Varför har Hells Angels en monter på mässan?
En kamera välfylld med bilder… mest på tjejer kan jag tro.
Ett ha begär som är starkare än någonsin
Obesvarade funderingar så som varför Hells Angels hade en monter på mässan och andra konstiga funderingar som vi aldrig lär få svar på.
Får ni någon gång möjligheten att besöka denna fantastiska mässa så lovar jag er att det är absolut värt ett besök.

Vi kommer definitivt att åka fler gånger !



Text och Bild: Patricia Nussbaumer & Bobby Ericson

2 kommentarer: