torsdag 7 mars 2013

ATV och GPS

Kolla vad mycket grejjer som dom har
bara för att inte skall vara vilse!
Att det skall sitta en GPS på styret när man är ute och far behöver man inte orda om. Det borde vara en självklarhet. Av flera anledningar.

Om det värsta inträffar så bör man vara van med att kunna positionera sig. Jag har en bekant som jobbar på KS och fått höra historier över hur helikoptrar och ambulans letat i timtals efter folk som har kraschat med sina ATV med ett resultat  att de skadade  tyvärr inte kunde berätta riktigt var de befann sig. Och vi alla vet ju att vid sådana här tillfällen är det bråttom om det går riktigt illa.



Så vad är det man behöver då? Ibland kan ju det enklaste fungera riktigt bra, din egen telefon. Dock så ÄR det en kompromiss med tanke på att man inte alltid har täckning och kartorna är alldeles för usla för att användas i skogen. Skall man vara riktigt effektiv och kunna planera snabbt sin körning behöver man ordentliga kartor som är anpassade efter terräng körning.
Bara att kunna läsa höjdkurvorna kan ibland hjälpa en att slippa otrevliga överraskningar. Och det är riktigt bra om man kan se "sitt spår" så att man får överblick vart man redan åkt och från vilket håll man kom. Lite som ett "elektroniskt garnnystan" helt enkelt.

Sen behöver man ha en GPS som tål lite yttre våld, vatten och smuts. Den behöver ha en bra och tydlig display som man kan se i solljus men kanske inte förstöra mörkerseendet på nattkörningarna. Helst skall den kunna gå på hojens el inkopplad och ha bra batteritid när man kopplar loss den.

Och som bonus vill man ju även att den skall fungera som en mer traditionell bil-gps.

Tyvärr har det varit ganska dåligt med enheter som uppfyller hela önskelistan.
Antingen har det varit MC-gps som inte funkat så bra med frluftskartor som tex Garmin Nuvi 500 eller så har det varit frilufts GPS med dålig batteritid eller alldeles för små displayer.

Garmin Montana 600



Men så kom ju Garmins Montana 600 serien. Jag hade själv kört med en Garmin Oregon 350 ett tag. Dock så var den skärmen relativt usel och man kunde knappt se något i dagsljus. Nu har man dock uppdaterat skärmen till en bättre i 450 serien. Däremot så finns det inget snabbfäste till Oregon och batteritiden med skärmen tänd var nästan skrattretande. Det finns en miniversion i denna serie, Garmin Dakota men den lämnar vi helt ute här pga av den minimala storleken.

Det finns en bra film på tuben från GPSCity där man kan se storleksskillnaderna på ett bra sätt mellan modellerna:




Garmins 600 serie även kallad Montana är en riktigt bra GPS för ATV ändamål. Man kan utföra det mesta med den, den har en stor skärm 4" (5.06 x 8.93 cm). Det är en knapplös enhet (om man inte räknar med on-off) med en touchskärm som fungerar med handskar på.
Batteritiden är up till 16 timmar, och man kan alternera mellan lithium batteri och vanliga AA.
Bra om det blir energibrist och man inte kan ladda upp lithiumbatteriet.

Det som skiljer 600 -650 och 650t är några små detaljer. 650t har kartor som medföljer som man inte behöver och 650 har en 5 megapixel kamera. Kan vara bra att ha om det är övningar som innebär att man skall fota sig med kontrollen. Bilderna taggas självklart med positionsinformationen och man kan navigera efter bildens tagna position om man vill.


 Det finns ett stort utbud av tillbehör vad det gäller fästen för 600 serien. Jag har ett MC fäste med snabbkoppling som laddar GPS'n när man kör. För att kunna vinkla enheten i önskat läge har jag satt MC fästet på ett RAM mount.


Att ha ett fäste med lite flex i form av det kullederna ger är behövligt om grenar slår emot eller om man rullar.  Man vill ju att enheten viker undan sig istället för att krossas helt enkelt.
Med detta fäste kan man man ladda upp Montanan under färd,
Den är lätt att snäppa loss från fästet om man skulle vilja bära iväg med den

Profilhantering.
När man kör med GPS och ATV bör man öva lite på när man behöver vad. Det kan vara kompassgång, snabbaste väg hem, närmaste mack osv.
Man behöver kunna växla mellan olika kartor och olika beteende på GPS navigeringen
Jag brukar köra med lite olika profiler för detta:

1. Friluftskartan pro v2
Den gamla Friluftskartan Pro ha r det mesta man behöver för offroad åka. Höjdkurvor och bra detaljer på stigar och småvägar. Här finns ju även våtmarker och kraftledningar och gränsdragningar på naturreservat och militärområden utmärkta. Perfekt om man vill hålla sig torrskodd eller inte köra in i ett pågående låtsaskrig

2. Friluftskartan pro v3
Det här är en nyare version av Friluftskartan, en del gamla stigar och halvt igenvuxna v ägar är tyvärr borta, därför är en kombination av de måte ultimat. Det som är lite speciellt med version 3 är att man beräkna rutt på stigar, småvägar. Man kan även se terrängen i 3D version.

3. Fordonsläge ATV
Jag har en profil med den vanliga City Navigator kartan och med Prokartan 2i kombination. Där har jag satt att när man beräknar rutt så skall man gå på närmsta väg och undvika motorväg och motorled. På detta sätt åker man den snabbaste vägen hem på grusvägarna. Jag har valt att inte kombinera med prokartan3 eftersom jag inte vill att den skall rutta en på stigar i detta läge.

4. Fordonsläge BIL
Och för att kunna navigera med bil och inte bli förledd in på småvägar har jag en profil där man går efter snabbast tid på ruttberäkningar och använda de större vägarna.

Print från ett endurospår exporterat till Google Earth... Vem vet vart det här är..?

Programvaror

För att kunna planera sina expeditioner och spara sina äventyr och kanske publicera sina nya landvinningar så behövs det ju som vanligt. Jag gillar ju Garmins gamla Mapsource men tyvärr kan man konstigt nog inte tanka av waypoints från Montanan med det programmet. Så Garmins Basecamp är det som fullt ut stöder enheten. Här kan man göra rutter, lägga till waypoints och planera sin tur i detalj. Man kan även exportera för att sen kanske importera till andra program. Formatet .gpx är nyckeln till det. Basecamp och MApsource är gratis från GArmins hemsida.

Man kan även dela rutter och waypoints trådlöst mellan andra Garmin-enheter om de stöder denna funktion. Väldigt praktiskt i skogen.


Praktiska övningar.

En viktig del i allt det här är att man är van med sin enhet och hur den fungerar . Så att träna är i detta fall A och O. Det har ju varit några träffar redan som har haft GPS orientering som tema. Här har det körts på kompass efter ledstänger och väg.  Har ni chansen att följa med på dessa så rekommenderas det starkt. Det är helt enkelt riktigt jäkla kul.


Åk ut nu och kör lite vilse och hitta hem igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar