tisdag 8 februari 2011

En dag på Rörken!




En annonsering om körning på Rörken dök upp och vi var några stycken som ville ta tillfället i akt och köra ett par timmar i lördags.
Förarmötet skulle starta vid 09:00 och SMS:et från Kalle sa allt: ”Kom inte sent!”
Så efter att ha stannat och tankat upp så var jag och Tummen på väg norr ut.
GPS:en visade att vi hade en kvart till godo. Och när vi kom fram till Rörken var vi först på plats förutom ett gäng med Offroadbilar som var i fullgång med att lasta av och utöva "Vård före körning".




Kort efter detta kom Kalle och några minuter efter honom anlände Pete.
Efter det dök det inte upp några andra ATVförare tråkigt nog, då det var en perfekt dag att köra ATV på.

Vimpel monterades (och det fanns olika varianter måste jag säga) vilket är ett av kraven för att köra på Rörken. Skall man köra tillsammans med Offroadbilarna är det inte bara bra utan nödvändigt.
Dagens körning blev Frikörning med enda kravet att INTE korsa några endurospår. Dessa var nu i bästa skick och fick inte påverkas.
Endurokörningen var lätt intensiv och det var senare på dagen fullt ös på Crossbanan också.

Vi lät Offroadbilarna få ett försprång med ett par minuter men efter det satte vi av till det område vi kunde ”härja” under dagen.
Kalle, som känner området bra, var dagens guide och hade det inte varit för den blåa Yamahan så såg det ut som ett gäng ”gula badankor” uppradade på led efter honom.



Vi slingrade oss genom den perfekta granskogen tills vi kom fram till en kulle med klippblock som Kalle med fullt snösprut lyckades besegra.
Andra antog utmaningen och försökte en, två och många gånger.
Men skam den som ger sig, tillslut hade alla klättrat upp och lyckats med god grundgas gräva fram dom hala stenarna att se upp för.

Fördelarna med ett friåkningsområde är att man kan växla ställe när man tröttnat eller bara ser något annat intressant man vill ”besegra”.
Jag hittade en nerfallen fura som jag skulle bemästra och snart var det full trafik över stocken.
(Kan ha med att göra att Tummen stod på plats med videokameran i högsta hugg…)
Vi träffade senare samlingen Offroadbilar som just där och då utförde en mindre bärgningsövning på en kärra vars styr axel hoppade ur när den skulle bogseras.
Ett perfekt tillfälle för en liten vätskepaus med roande underhållning från dom större fordonen.

Efter att bärgningen var över och ”pajkastningen” mellan Offroadförarna ebbat ut så gränslade alla eller steg upp i sina respektive fordon och vi körde gemensamt iväg.
Fantastiskt att se dessa bilar lufsa runt i terrängen utan att göra någon åverkan på terrängen.

Vår uppmärksamhet riktades mot annat håll och vi lämnade bilarna för ett tag och vi var åter igen det lilla pärlbandet kopplat efter Kalle.
Snödjupet var varierande och skaren var perfekt och det gav bra fäste.
Temperaturen hade nu ökat och låg snarare runt noll än dom tidigare minusgrader vi konstaterat under förarmötet.

Can-Ams Visco Lock fick jobba i snön, men inte så att det kördes fast, det var oftast bara att backa för att komma loss.
Rörken var ganska förlåtande i sin snöskrud, för den som kört på Rörken förut vet att det kan finnas stenar och stubbar att se upp för på sina ställen.

Detta var inget större hinder förutom för stackars Pete som glömt att lämna plogfästet hemma.
Men efter att under lunchen ha justerat fjäderförspänningen på sin Renegade så gick fick han några välbehövliga cm till i markfrigång.





Återigen träffade vi på bilarna som nu hjälpte varandra att bemästra en berghäll mitt ute i skogen.
Vi höll oss på betryggande avstånd och hittade snart ett eget ställe att bemästra.
Balans, 4hjulsdrift och beslutsamhet användes och vi tog åter en paus efter att vi avlägsnat all snö runt ”vår” kulle...

Offroadbilarna lämnade kullen och styrde mot depån för att starta grillen.
Vi blev kvar snackandes som vilket fantastiskt ställe detta var.
Att ha kört i nästan 2 timmar (visserligen hit och dit) utan att behöva korsa sina spår och hela tiden bryta ny mark, det är skitkul.

Väl tillbaka i depån osade det hamburgare på grillen och ett gäng hungriga förare flockades med sedlar i hand.
Hamburgare till självkostnads pris smakade mums.

Mätta fortsatte vi av åt samma håll och tog oss tillslut till områdets ena spets.
Kort därefter styrde Kalle ut i en blötmark och hans Gator-utrustade Can-Am Outlander grävde ner ”tassarna” och la sig på buken.
Det blev ett klockrent vinschuppdrag.
Det är nog bäst att jag nämner att även undertecknad behövde
vinschas ur blötmarken efter att jag fotat Kalles räddning.


Ja så höll vi på under dagen, friåkte, hittade intressanta platser, mötte upp bilarna och följde dem kortare sträckor.
Vi gjorde vad vi ville och vad som föll oss in.

Det som stack ut annars var att vi hittade en mera öppen mark där man kunde få upp farten lite och känslan av att få maskinen att segla på skaren med framhjulen lätt krafsandes och bakhjulen grävandes, var suverän. Som att köra snöskoter nästan.
ATV:erna förvandlades till 4 vilda snölungor som kastade snön åt alla håll.
Ett riktigt snöfyrverkeri.
En rundbana växte fram och det jagades runt, runt, runt.


Blytumme lämnade skaran och siktade på hemfärd när vi kvarvarande fortsatte följa Offroadbilarna på ett nytt område i ett par timmar till.

Runt 16 tiden styrde vi ut mot depå och påbörjade lastningen.
Vi tog farväl av Offroadbilarna och lämnade Rörkens Motorstadion för denna gång.

Jag satt och summerade för mig själv i bilen och av dom gånger jag kört på Rörken under sommar så som vinter så var denna körning och dess områden klart bäst.

/Brodde


SMK Uppsala bildades 1914, men Offroad Sektionen startade 2007/2008 och fick tillträde till Rörkens offroad område I slutet på 2008.
Rörken ligger straxt en mil nord-öst om centrala Uppsala längs väg 288.
Och att ta sig från Stockholm (ca 7 mil) har underlättats med hjälp av nya E4:an, bara svänga av mot Östhammar.
Rörken, som egentligen heter Rörken Motorstadion, gör verkligen skäl för namnet.
Här finns även Cross och Gocartbana utöver det Offroad område som vi har besökt.
En eller två bra Enduro slingor finns dessutom på området.
Och gott om parkering att lasta av och parkera på.
Offroad området har en blandad terräng med sten och berg(hällar) med inslag av tät lövskog i blötmarksområden men också gott om fäste i berg och barrskogsmiljö.
Viss öppen gräsmark finns också inom området.
Det finns utmaningar för alla som vill klafsa runt i träsk eller klättra på bergshällar.
Den ende som blir besviken är den som vill köra i sanddyner, för det kan inte Rörken erbjuda.

Kraven för att få köra ATV på Rörken är tyliga och enkla:ATV skall ha vimpel, förare har ryggplatta och hjälm!
Obligatoriskt förarmöte med inskrivning.
Endast 4x4, ej Quad.
Föraren skall ha SMA försäkring + medlem
(endags-försäkring för 150:-/bil och 200:-/ATV - Årsförsäkring/licens går att lösa för 350:-/bil och 600:-/ATV)
Och självklart är miljötänkandet hög prio. I depå som på bana.

Inga konstigheter.

Det finns möjligheter till att lugna magen med grillad lunch och drycker till mycket förmånliga priser i depån.

Jag passade på att ställa några frågor till Michel Lindskog, Ombud Uppsala Motorsportsunion, som höll i förarmötet.

Hur är eran inställning till ATV innom SMK Uppsala?
Positiv, men farten på området (bana och depå) är det största orosmomentet.
Det är viktigt att man lättar på (tum)gasen när man befinner sig kring depån eller på gemensamma ytor.
Användningsområdet är brett som tex vid endurospårning vintertid, som funktionsfordon vid event så som Formula Offroad
. Även innom Civilförsvaret kan dom komma till nytta.

Vad finns det för planer för Rörken som område?
Ett planerat bygge av Teknisk hinderbana för 4x4 och ATV.
Möjligheter för eget ATV / offroad spår.

Hur många ATV medlämmar i SMK har ni idag?
Antal medlemmar i Offroad sektionen, ca 15 st, dom flesta från Stockholm.

Vilka möjligheter finns för ATV körning på Rörken?
Mycket goda.
Förare kommer att kunna köpa ut en “Väst” som tillsammans med SMA årslicens ger möjlighet att köra 12 ggr per år på Lördagar och 12 Söndag då det är arbetsdag och vi jobbar och underhåller spåren och området.


Vad händer här näst?Vi jobbar ständigt med att utveckla oss med områden och sportgrenar.

Fakta Rörken.

Yta: 120 hektar varav 90 hektar är tillgängligt terrängområde
Fordonstyper: Offroad, Enduro, ATV (ej Quad)
Terräng: Skog med sten och berghällar, Blötmark, kuperad terräng, Gran och lövskog
När öppnade området för Offroad: November 2008
Typ av körning: (Spår, Friåkning) Frikörning med egna Offroad leder.
Faciliteter: Finns på Uppsala MK servring (cross) och Rambo MK servering (kart) där bör man vara medlem i dessa klubbar för att använda, men att handla och använda WC går bra på dessa ställen.
SMK Uppsala har inte ännu något eget ännu!
Men de kommer nog.
Allmänna anläggningar är tvätthall och miljöstation, när dom har öppet på crossen sätts vattnet på, kl 09,00-14,00 lördagar!
Spolplatta kommer att byggas inom en snar framtid!
Camping möjlighet: Vi bruka sova kvar några gånger per år. En gång om året har vi stor träff, i år är det 2-6/6-2011.
http://offroad.smkuppsala.com/

4 kommentarer:

  1. Ett underbart reportage Brodde !!!
    Kändes nästan som man va med ett tag där *ler*

    Tack !!!!

    SvaraRadera
  2. tjena! verkar grym där :) men de e ej uppdaterat på hemsidan.... an man fortfarande komma o köra eller har de lagt ner....???

    SvaraRadera
  3. Dom har fortfarande månadskörningar, senaste var den 14 sept.
    Du kan alltid kolla in vårat forum så skall du se att du får reda på körningarna.
    http://www.atvstockholm.com/smf/index.php/topic,2469.0.html

    SvaraRadera