måndag 17 oktober 2011

Team Cectek på ATV eXtrem 6-Timmars

Här har vi en lagkapten med kameran på svaj
Att köra en 6 timmars ATV enduro är tungt. Riktigt tungt. Men eXtremt roligt.

Denna tävlingsform kördes nu för tredje gången i Sverige, detta var den andra gången som Nyköpings MS anordnade detta.

6,3 mil hann vinnarlaget köra på 6 timmar...
Som vanligt när det är rutinerat Endurofolk som planlägger och lägger spåret så vet man att det kommer bli utmanade, genomtänkt och varierat. Så även denna gång. Sture Berg och grabbarna på NMS borgar ju för kvalitet, det vet ju redan alla.

Det som var anmärkningsbart denna gång var att det var hela 16 Teams anmälda! Det visar igen att ATV åkningen i tävlingsform är på starkt uppåtgående i Sverige. 2011 kommer man att minnas som det år när tävlingarna kom hit för att stanna.

Självklart är det på grund av några få eldsjälars idoga arbete. Keep up the good work helt enkelt!






Fyra utvilade lagmedlemmar med hopp om framtiden.
Några medlemmar från ATV STHLM fick ett riktigt intressant förslag  inför denna tävling. Att genomföra den med ett helt annat märke än vad vi vanligtvis brukar spaka, Cectek.

Kul idé att testa detta lite mera ovanliga märke i denna typ av åkning tyckte vi. Så Andreas Bossen styrde upp med maskiner. Teamet träffades ett antal kvällar för att känna på maskinerna, utrusta dom och snacka taktik. Kul med lite förarbete och självklart ett måste för att lära känna maskinerna.




 
Varje maskin fick hasplåt  ordentliga däck, dödmansgrepp och snorklar installerade. Hasplåt är ett MÅSTE i Svanstaskogarna,  Nyköping är riktigt stenigt och bergigt. Snorklar var inte ett krav och vart monterat som en säkerhetsåtgärd. Vi har ju badat ordentligt därnere förut... Maskinerna var tre st King Cobra och en Gladiator T5 alla utrustade med 500 cc och insprutning.

Starten gick vid 10:00. Adrenalinet pumpade på rejält. Målet var att fullfölja loppet på bästa sätt. Pallplats var inte nödvändigt men det hade varit en riktigt trevlig bonus. Fast... man vet ju även vilka man möter, Avesta, South Side, NVM, Go Offroad och andra team som borgar för grymt löd i tummarna. Dessa killar väjer ju inte för något som det brukar sägas på TV. Och det var ju inte bara killar! Riktigt imponerande att det även var ett tjejlag som ställde upp på samma premisser som alla andra, Team Mudbitch. Saknade men inte glömda var dock Trödjeligan som ovanligt nog inte var på plats.

Och hur gick det då?

Efter ett kvarts varv återupprepades historien från Villingsbergs tävlingen. Ett styrstag på Bossens Kingcobra gick av då och nu small ett till. Där försvann det 52 minuter. Men det vart ett intensivt meckande vid andra surhålet. Och vi hade en attans tur att det var relativt nära att hämta reservdelar och verktyg från depåtältet, att dra en maskin utan styrstag genom skogen några kilometrar är ju inte en helt trivial sak. Sen skall man komma ihåg att första varvet tar alltid något längre tid eftersom man inte hittat bästa spårvalen än.

Stenigare ställen får man leta efter.
Andra varvet så krängde undertecknad av ett däck men med lite winsch och kompressor klarade vi oss med ett tapp på 22 minuter. Men efter bara nån kilometer efter det så gick hoppade en drivaxel ur sin position bak på en hoj och det vart rejäla problem att gå igenom branta klättringarna som självklart var i slutet av den 7 km långa slingan. Här tappade vi ytterligare 35 minuter. Totalt 57 minuters tapp på  andra varvet.





Tredje varvet släppte det äntligen,  det började flyta på och vi kunde ha ett ok tempo, några fastkörningar i stenpartierna vart det såklart men inga större problem, 56 minuter.


Fjärde och sista varvet höll vi nog det tempo och den åkning som vi hela tiden hade strävat efter, bra spårval, bra flyt och ett tempo som passade maskinerna. Sluttid 49 minuter.

Hade vi hållt det tempo som vi hade på sista varvet och sluppit problemen med däck och styrstag osv hade vi hamnat nånstans 9 - 10 plats. Nu slutade vi på en mindre hedrande 14:e plats. 
Fast... vi genomförde det med helt andra förutsättningar jämfört med de andra teamen. Nya maskiner som vi kanske inte var helt vana med är en faktor. Avsaknaden av servo gör sig påmind, med en servo skaffar man sig en fördel som är nästan helt avgörande. Sen var dämpningen på maskinerna kanske inte i samma klass som de större märkena.


Vad har jag vunnit? Jaha, ok två varv kvar! Tack.

Nu är ju som sagt Nyköpings området extremt stenigt och bergigt så det efter sex timmars hårdkörning känner man att man skulle kunna sålt sin mor utan diskussion för ett par Öhlinare. Cectek är lite studsigare och styvare än det jag kört tidigare. Något som överraskade var ju difffunktionaliteten, man kan koppla i och ur både fram och bak. Med båda diffarna ikopplade så blir hojen en ostoppbar stridsvagn. Dock med en styvhet i styret som är i en helt egen klass. Och med bakdiffen öppen får man snabba ställ och kan snirkla sig runt hinder på ett sätt jag inte gjort förut. Motorstyrkan på 30 kw räckte gott och väl till för denna typ av körning.


Något som irriterade dock är ju växelreglaget som är ett hjul med ett handtag på. Jag fick det inte att fungera helt smärtfritt och svor några harranger utmed spåret. På nyare modeller är detta vred utbytt mot en mer traditionell spak för att elimenera denna bökiga konstruktion. Däremot var i och urkoppling av diffar och fyrhjulsdrift helt smärtfritt.


Kalle på Depåbesök. Syltlöken aka "Mecken" i bakgrunden tog det piano med en tagg och en kall.

Skulle jag köra om detta race med en Cectek KingCobra igen då? Ja om jag fick på en styrhöjare eftersom jag står ganska mycket. Även andra dämpare skulle vara ett krav. Man skall dock komma ihåg att dessa maskiner kostar nästan hälften vad de "stora" märkena går under klubban för. Att kräva samma konstruktionskvalitet är således omöjlig. Att man får mycket för pengarna är inte en lögn helt enkelt.

Vi gjorde det vi skulle,  vi körde Cectek i sex timmar och fullföljde Sveriges tyngsta ATV tävling inte på det lättaste sättet skall tilläggas. På nått sätt vann vi också! Och jäklar vilken träningsvärk man fick på köpet!

Här hittar ni hela resultatet från tävlingen!


Tack till alla som arrangerade denna grymt roliga tävling, tack till alla medtävlande och stort tack till Cectek och Andreas Bossen för Team support!

Fotograf: Anders Lindberg.

1 kommentar: