tisdag 28 augusti 2012

Säterträffen 2012!


Så var årets BÄSTA träff avslutad.
En träff som både utvecklats och som hade mycket att erbjuda.
Var du inte med så missade du något. Ja, tyvärr var det så.

Jag tror bestämt att ATVStockholm har deltagit 4 år i rad nu på dom träffar som anordnats av eldsjälarna i Säter.
Jag vågar sticka ut hakan och säga att dom blir bara bättre och bättre, trots att undertecknad missade förra årets träff pga. utökning i familjen.
Men i år var man på plats igen och var en av dom 137 deltagare som vallfärdats för att köra, tävla, träffas och ha kul i kubik.

Efter en frukost tillagad av självaste Tummen så var det lastning på schemat.
All utrustning var med och vi startade färden mot Säter.
Plockade upp ekipage längs vägen så som Mucky, Kalle, Mackan och Danne.
Kortegen kom fram till Säters Camping, (som nästan känns som tradition nu) där många av stugorna redan var fullsatta och det kryllade av ATV åkare från Nacka/Värmdö, Wermland, Trödje, Södra Stockholm och flera andra platser.
På Säters Camping möttes vi upp av Dalarnas egna representant, Junior från Borlänge.

Något som drog stor uppmärksamhet den eftermiddagen och kvällen var det mycket speciella bygge som Bobby gjort i att med en mycket genomtänkt plan bygga om en sprillans ny Grizzly 700 till en Grizzly/Raptor hybrid. Ett fantastiskt bygge som vi kommer skriva lite senare om här på ATVStockholm.

Efter att strosat runt och hälsat, pratat lite skit, tittat på maskiner och modifikationer och diskuterat väder och däckstorlekar fick till slut Campingen sitt lugn några timmar.

Lördag morgon kom krypandes precis som den unkna doften av 4 karlar som ätit olämplig lunch och middag, dessutom boendes i ett av måltiderna att döma, för litet utrymme.
Utlovat regn höll sig borta och det var samling på Säters MK och förarmöte inför den nya Safarituren som vi spänt väntade på.
Man hade inte fått tillstånd att köra den tidigare sträckan längs kraftledningen men kanske lika bra var det för den nya Safarin var kanon.
Någon tyckte att det var lite lång transportsträcka till safaristarten, men det erbjöds grusvägar genom fin natur så det bekom mig inte att tänka på.


Totalt 137 ekipage, rekord!
Väl framme så startade ATVStockholm i den första och snabba gruppen som jag tycker man höll ett bra tempo i.
Safarituren var i år ett endurospår som bjöd på både uppför och nerför, lera så som diverse hinder och möjlighet att sträcka på maskinen.
Jag tyckte mig se en och svettdroppe i pannan på Lowest som låg först, vid ett av dom stopp för att samla ihop gruppen.




Mitt i Safarituren så avbröts det för lunch, och här tycker jag att man tänkt helt rätt.
Inte bara en korv med bröd utan ett redigt mål mat i form av Pyttipanna, rödbetor, och dricka.
En portion som skulle få vilken grävmaskinist som helst att bli mätt och belåten.
Bra tänkt där, Säters MK!
Dessutom fanns en "kiosk" på plats att handla godsaker i om man så behövde.

Safarituren fortsatte och styrde tillslut tillbaka på slingriga grusvägar till Säters MK.

Väl tillbaka var det Friåkning på området som gällde och senare på eftermiddagen var fet helgen s första tävling.
Där skulle dom tävlande ta sig 20 meter med längsta möjliga tid på bakhjulen.

ATVStockolm slangar dåligt (eller inte alls) och beslutade att testa bärigheten på myren istället.
Vilket tillslut resulterade i att bli en enda stor vinsch och bärgningsövning när bärigheten med tiden blev sämre och sämre. :-)

Avspolningsmöjligheterna var mycket goda och där tror jag att Säters MK har tagit till sig av tidigare år och förslag.
En spolningsstation med 5 slangar som gav möjligheten att få ren kylaren för flera i taget, vilket reducerade väntandet kraftigt. Mycket effektivt!
Med avspolade maskiner styrde vi tillbaka till Campingen för att duscha och förbereda lukta gott och kamma sidbena inför kvällens middag.
Sedvanlig Bandvagnstransport mellan Campingen och Motorbanan med kort tur på crossbanan får en att minnas gamla tider i förarhytten på en BV206.
Ett kul inslag
Kvällen satte fart med grillad middag och god dryck. Stort tack till kocken.
Bandet satte fart med spelandet och jag tror inte att det tystnade på flera timmar över Säters Motorområde...

Ståndsmässig Taxi
Morgonen efter bjöd på mörka moln och natten hade bjudit på en regnskur.
Självklart hade jag kläder hängandes på tork under lördagskvällen som nu återigen behövde få torka efter nattens skur.
Tur man tog med sig dubbla uppsättningar.

Söndagen startade med Trekampen.
Trekampen delades in i 2 trailbanor och avslutades med Mudrace.
Jag hade valt att delta i trekampen men efter att ha upptäckt att jag var den enda som anmält mig i våran stuga, strök jag mig själv ur tävlandet.
Det var lika bra det tror jag. för Trailbanorna var lite smalare än vad jag väntat mig.
Jag hade dragit ner ATVStockholm i smutsen och kunde inte bära det på mitt samvete.

Förarna gjorde ett jättebra jobb i båda banorna och det var kul att se Bobby på sin (för ändamålet) moddade Hybrid, Grothen på Mias hoj och självklart alla andra ta sig fram och igenom banans svårigheter.
Bra jobbat till er alla!


Robban förtydligar situationen.


Regnet återkom och Mudden blev en synnerligen blöt tillställning.
Först körde man på tid, där snabbaste ekipage genom första bassängen, upp på platån och ner i sista basängen och slutligen över mållinjen korades som vinnare.
Sen kördes en utslagningsstege mellan snabbaste mot långsammaste och tillslut stod en vinnare klar.

Minnesvärda händelser under Mudden var ju vilda starter och stora vattenkaskader.
Men jag tror att ALLA minns Racet mellan Mia och Lotta Haldin.
Starten var jämn och Mia gick om i första basängen. platåhoppet passerades och båda dök ner i sista bassängen. Mia höll ledningen.
Men så på rampen till mål linjen så stegrar sig Mias Outlander kraftigt, farten avtar och Mia formligen gungar fram på en riktigt hög Wheelie för att tillslut tappa greppet om styret och falla bak och ner i den bruna sörjan.
Mias väl synliga varselkläder försvann för en stund men kom snabbt upp igen.
Där stod Outlandern fortfarande snällt kvar och väntade på henne, FORTFARANDE STÅENDES PÅ BAKRACKET, bara någon meter från mållinjen.
Lotta må ha vunnit racet men Mia ägde showen.

Dagen fortsatte med "längst ut i kärret" där det inte var så många startandes men publiken gillade den action som förarna bjöd på.

Dagen avslutades med Prisutdelning och Lotteridragning med jättefina priser från ett fullspäckat vinstbord, där jag tror att alla som var kvar fick någonting.

Så här ser resultaten ut om vi minns rätt.

Total: Kenneth Lindström
Trail: Bobby Ericson
Mud: Kenneth Lindström
Bakhjulstävlingen: Magnus Lindberg
Längst i kärret: Patrik Forsling

ATVStockholm gratulerar samtliga vinnare i tävlingarna ovan.

Men största uppmärksamheten måste inte bara utan ska riktas mot som Eldsjälar som gjorde denna träff möjlig.
Där tackar vi Säters MK, Fia & Tjomme, Lowest, Pson och alla andra jag tyvärr inte har varken namn eller nickname på. En stor eloge till er.
Det tar några år innan rutinen på träffar som denna blir av denna kvalitet.
Och det är ju självklart att antingen så lär man sig av misstagen och inför förbättringar eller så lägger man ner.
Är övertygad om att av dom 137 förare som var på plats, så är alla tacksamma för att ni valt att förbättra er och där med klassat erat event som en av Sveriges största och bästa ATV träffar.
Vi har haft kul och trivs bra i Säter.
Stort Tack och som vi brukar säga, "Vi kommer tillbaka nästa år!"

Om det blev någe film från träffen??
Det kan du ge dig på.
Kommer inom kort när Blytumme klippt klart och publicerat.
Några smakprov från området finns här:







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar