onsdag 8 augusti 2012

Vad har du på kroken?



Då jag som syndens mästare länge ägt ett släp som av en felaktig bedömning av en besiktningsman för 5 år sedan haft körförbud, så var det dags att efter 3x 1500 kr i böter för framförande av fordon med körförbud dags att ta tag i saken.
Efter inköpet av en reservdel (som det visade sig inte behövdes) och nödvändig injustering var det bara att besikta.
Besiktningen gick ju galant och nu är både samvetet rent och vagnen körduglig igen i myndigheternas ögon.
Men jag tänkte att det kan vara aktuellt för många av oss ATV förare som har krok och släp som enda trasportalternativ, att bena ut lite saker kring just Släpvagnar vad det gäller regler, körkortsbehörigheter och vikter.
Dom flesta kan nog detta men det är många som rör till det också.
ATVStockholm rätar ut frågetecknen.


Släpvagnar finns i flera kategorier.
Bromsade och obromsade (där till kommer även sk efterfordon men berörs inte här).
Skillnaden mellan bromsat släp och ombromsat släp är ju självklart att bromsanordning (påskjutsbroms) inte finns på dom ombromsade vagnarna (ibland kallat EU släp) vilket får till följd av att du inte får lasta lika mycket på dessa och begränsas till 750kg totalvikt.
En vagn med totalvikt över 750 kg ska ha bromsanordning.
Bromsad släpvagn kan få ha en totalvikt på allt från 750kr upp till flera ton.
Släpet är oftast fjädrat och kan ha en eller flera axlar.
Din biltillverkares registrering på ditt fordon och din körkortsbehörighet sätter gränsen för vad du får köra.
Obromsat släp är oftast fjädrat men begränsas till en totalvikt på upp till 750 kg. Lägre total vikter kan förekomma.
Observera att även här finns begränsningar i ditt registreringsbevis som kanske inte medger att du får dra en 750kg kärra.
Kolla i din bils registreringsbevis under ”Högsta vikt bromsat släp” och ”Högsta vikt obromsat släp”. (Blå del)
Äldre bilar med äldre bevis har inte dessa kategorier. Där heter det istället Högsta släpvagnsvikt för obromsad släpvagn”.

Ang vikter.
Totalvikt: Är den vikt fordonet väger inklusive maxlast.
Tjänstevikt: Är den vikt fordonet väger inklusive föraren.
Bruttovikt: Är den vikt fordonet väger vid ett specifikt tillfälle.

Vilken Körkortsbehörighet måste jag ha?
Med B-körkort får du alltid dra en lätt släpvagn vars totalvikt är högst 750 kg.
Du får även köra släpvagn vars totalvikt är över 750 kg, men då får inte släpvagnens totalvikt vara högre än dragbilens tjänstevikt, och att släpvagnens och dragbilens sammanlagda totalvikt inte är högre än 3 500 kg.
I andra fall när släpvagnen är tyngre än 750 kg och släpvagnen och dragbilens sammanlagda totalvikt är högre än 3 500 kg krävs BE-körkort.
Men här kommer en överraskning till ovan nämnda regler!
Den 19 januari 2013 kommer nya regler som underlättar för många släpvagnsägare.
Kravet på att släpfordonets vikt inte får överstiga dragfordonets vikt kommer att tas bort.
Den maximala totalvikten för en personbil eller en lätt lastbil med släp höjs från 3500kg till 4250kg.Både bilar och släpfordon har med tiden blivit bättre och säkrare, men de har samtidigt blivit tyngre.
För maxvikten 4,25 ton krävs dock utökad behörighet av behörighet B.
Det är beslutat att bilförare som vill skaffa behörighet för tyngre fordonskombinationer ska kunna göra det genom ett särskilt körprov istället för genom utbildning.
Det ligger på Transportstyrelsen att ta fram körprov som avser godkännande.
Kallas utökad B-behörighet.
Hastigheter
80 km/tim gäller för släpvagn utrustad med broms, likaså obromsad släpvagn vars totalvikt (eller tjänstevikt om släpvagnen inte är lastad) inte överstiger hälften av dragbilens tjänstevikt, dock högst 750 kg. En släpvagn med högre totalvikt än 750 kg ska vara utrustad med bromsar.

I alla andra fall än ovanstående gäller 40 km/tim för obromsade släpvagnar
Högsta släpvagnsvikt för obromsad släpvagn finns angivet på bilens registreringsbevis.
Det här är också lite intressant för det tror jag inte alla tänker på.
Det betyder alltså att om du har en bil med en tjänstevikt (fordon + förare) på 1400kg i ditt regbevis och har en obromsad släpvagn på 750kg får alltså bara köra 40 km/tim.
Oavsett om släpet väger in lastad eller olastad!
Hur många känner till det?
Har du en bil vars tjänstevikt är 1520kg, då får du köra 80km/tim med ditt obromsade 750-släp.
Bilen måste väga 1500kg eller mer för att få köra 80km/tim med ombromsat 750 släp.
Som nämnts tidigare så finns det idag många lättare bilar som inte ens får dra ett släp på totalvikten av 750 kg, utan där man kanske har en tillåten totalvikt av obromsat släp på under 750 kg…
Då får man leta efter ett lättare släp. Eller registrera om sitt släp om möjligt.

Vinterdäck på släpvagn 
Vi klämmer väl in frågan om vinterdäck oxå när vi ändå håller på.
När måste en släpvagn ha vinterdäck?
Vinterdäck krävs under perioden 1 december - 31 mars om det är vinterväglag. Kravet gäller släpvagnar som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton.
När måste en släpvagn ha dubbdäck?
Om dragbilen har dubbade däck måste även släpvagnen ha dubbade däck när det är vinterväglag.
Kravet gäller släpvagnar som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt även släpvagnar (med totalvikt av högst 3,5 ton) som dras av tunga fordon.
En bil med odubbade vinterdäck får dra en släpvagn som har antingen dubbade eller odubbade däck.

Lasta.
Kontrollera att lasten är ordentligt fastspänd med fokus på att förhindra möjlig förskjutning framåt.
Försök centrera vikten över axeln/axlarna så att få rätt kultryck på dragkroken.
Har ni tänkt på varför det är träbotten i dom flesta släpvagnar?
Just för att lasten skall kunna skruvas fast eller för att med material kunna förhindra förskjutning med hjälp av just fastskruvning. Självklart i kombination av remmar och spännen.
Bästa sättet att spänna fast en ATV är att spänna fast just Hjulen. Lägg en ögla runt varje däck och spänn med spännband.
Kan se lustigt ut i backspegeln när ATV:n rör sig men det är ju bara dom fjädrande delarna som svajar.
Fjädrande delar kan få spännremmars krokar att hoppa ur sina fästpunkter om man fäster i chassit på ATV:n. Det förhindras ju förståss om man fäster remmen i en slinga runt balkar eller släpets ram.
Gallerbur eller kåpa hjälper till men håller inte lasten på plats om olyckan är framme, så lastsäkra även där.


Slutligen tar jag mig själv som ett kontrollexempel.
Kör ju en VW Touareg vars totalvikt är 2950kg och Tjänstevikten är 2400kg.
Regbeviset säger att tillåten bromsad släpvagnsvikt är 3500kg. (!!)
Där anges även "Högsta totalvikt på släp för B-körkort" 750kg.
Släpet är en bromsad vagn med en totalvikt på 900kg.

2950+900=3850kg

Med släpet påkopplat får jag en vikt på 3850kg som därmed överstiger min körkortsbehörighet, inte bilens viktbegränsningar eller inverkan på hastigheten.
Så jag får egentligen inte köra mitt ekipage på bara B-kort. (Med en 750 kärra skulle jag få det.)
Idag krävs behörigheten BE, men med tanke på förändringen som kommer den 19 januari 2013 så kommer jag att vänta och sedan göra körprovet för utökad B-behörighet.
Kanske kaxigt resonerat, men har jag kört obesiktat med körförbud på släpvagn (och någon gång även på bilen i kombination) i 5 år och dom gångerna jag blivit stoppad och fått böter har aldrig detta med fel behörighet nämnts, då ska jag väl kunna vänta i ett halvår till och ordna en korrekt behörighet också.

Sådan ”outlaw” e jag… 

(Notis: Att köra ett fordon eller fordonskombination som du inte har behörighet till medger inte böter utan istället risk för indraget körkort. Informationen om detta är inte bekräftat.)

Källor:http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/
http://www.tiab.com/index.php?/4P/slapkunskap/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/

Information eller delar av informationen i texten är hämtat från källorna ovan.

Notis 2: Fick in en mycket bra komentar på inlägget ovan av Anonym. Värt att publicer:
"Bra info, men det finns en liten skillnad till som många inte känner till... för B-kortsinnehavare måste man alltid räkna med släpets totalvikt, dvs vad den väger tom+full last. Har man BE så är det bruttovikten som räknas, dvs jag får ex dra en stor 3,5-tons kärra bakom en "fiat" så länge kombinationen som ex väger 1000kg släp +100kg last inte överstiger tillåten släpvagnsvikt på bilen..."

Vi tackar för den informationen. :-)

 

4 kommentarer:

  1. Bra info, men det finns en liten skillnad till som många inte känner till... för B-kortsinnehavare måste man alltid räkna med släpets totalvikt, dvs vad den väger tom+full last. Har man BE så är det bruttovikten som räknas, dvs jag får ex dra en stor 3,5-tons kärra bakom en "fiat" så länge kombinationen som ex väger 1000kg släp +100kg last inte överstiger tillåten släpvagnsvikt på bilen...

    SvaraRadera
  2. Tack Anonym för den informationen.
    Jag tror jag publicerar den i artikeln som en notis.

    Tack!

    SvaraRadera
  3. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/12005-kora-bil-slap.pdf

    SvaraRadera
  4. Nästan rätt men lite uppdatering krävs: Dubbdäck krävs inte om hjulen inte överstiger 10tum och idag är det alltid släpets BRUTTO vikt som styr ifall den får dras med dom olika behörigheterna B,B96 eller BE.

    SvaraRadera