onsdag 6 november 2013

Vildsvinsjakten 2013

Mathias Marjakangas, det där ser väl inte riktigt rätt ut, va?

Så var det dags igen för årets största individuella tävling. Vildsvinsjakten, Hallsberg.
Ca 40 st tappra åkare ställde upp i de två olika klasserna, Elit & Motion.
Elitklassen består av fyra timmar dagsetapp och två timmar kvällsetapp, motion är tre timmar dagsetapp.
Alla som någon gång besökt Hallsbergs MK vet att körningen verkligen tar på krafterna. Spåret är inte speciellt hårt eller svårkört men det är rejält stalpigt. Armar  och ben får verkligen bekänna färg här. Och även händerna. Dessa stackars händer. Val av handskar är av yttersta vikt, kör man 6 timmar så slits det ordentligt i handflator. Jag hade välinkörda nävar, ändå så kom blåsorna bara efter ett par timmar.




Hur som helst, efter en sedvanlig uppradning av åkarna var det dags för Le-Mans starten. Somliga kom iväg som planerat, några fick lite startproblem men alla var iväg relativt synkroniserat.
Som vanligt är ju det första varvet nervöst och tempot sätts högt. Och det straffar sig ganska snabbt för en del, det är ju alltid någon som hamnar lite tokigt och få skrapa bark med ödesdigra konsekvenser.






I år hade man en lite annorlunda bandragning än föregående år, nytt för i år var en slänt där spåret ormade sig upp och ner, relativt brant och gav armarna lite att jobba med. Det fanns även ett parti där man kunde välja väg, antingen kort och något vågad väg genom ett kärr/myr eller en lite längre slinga men utan risk för fastkörning. Undertecknad fegade och gick på säkerhet på den längre vägen men flera andra tjänade och förlorade viktig tid på den kortare och betydligt skitigare vägen.


Mina första varv gick relativt bra, fick lite problem med servot som då och då godtyckligt slutade att fungera.  Inte helt otippat med tanke på att den får jobba duktigt på den här banan. Å andra sidan är det bara CanAm som beter sig så här "by design".  Så på varv fem börjar det bli bra tungt att bända runt hojjen mellan alla träd, dock är jag ilka glad på gasen. Vilket är lite märkligt. Man slutar styra men man fortsätter gasa, dålig kombination helt enkelt. Efter 2,5 timmar slutar mitt äventyr med skev pitmanarm och övre bärarm krokig. Inget allvarligt men dock så gick det inte att reparera i depå. Fullföljde mitt sista varv dock.

Robert "Bästa" Högledt gasar som om det inte fanns en morgondag. På riktigt. Braap, braap.
Så nu var det bara att hänga i depå, supportera de andra tappra själar som fortfarande jagade pallplatserna. Marjakangas var ju tippad favorit efter förra årets förstaplats. Och det såg ut som det skulle upprepas i år med. Här har vi killen som glider in på varvning på 3:58:58 och får dra ut på ett bonusvarv som ger honom riktigt bra förutsättningar för kvällsetappen. En annan favorit, Magnus Lindberg knäckte styrstag och fick punktering och tappade värdefulla minuter i slutet av dagsetappen, Robert Högfeldt kröp förbi honom med 12 minuter tillgodo.

I pausen mellan etapperna så korades vinnaren i motionsklassen, Mathias "Svezon" Svensson från Årjäng. Bra jobbat, nästa år finns det inga ursäkter att åka inte Elitklass.
Depåhänget i ATV Stockholms läger var riktigt bra, stort tack till Martin och Anders för det! Här var det verktyg, lyse, mat, musik och liv hela tiden. Till nästa tävling i Säter kommer depåkonceptet förfinas ytterligare såklart!

Andra etappen, nu har det blivit mörkt. Fortfarande laddad stämning, allt kan som vanligt hända.
Magnus Lindberg kör ikapp Bästa Högfeldt men kommer inte ifatt Sören Nilsson från Ludvika.
Marjakangas drar ner tempot lite men har sånt försprång så att det inte spelar någon roll för resultatet. Better safe than sorry vilket visar sig vara ett vinnande koncept.
Fördelningen på pallen blir således:
1. Mathias Marjakangas
2. Sören Nilsson
3. Magnus Lindberg

Så här kan man se ut om man är jäkligt gasglad och vet hur man styr i sex timmar.

Måste även tillägga Thomas, Fabrikörns hedrande femteplats! Det visade verkligen att ålder har föga betydelse i denna disciplin. En riktig vinnarskalle på 56 bast, skönt att veta att man har 20 år kvar på karriären!

Och en stor eloge till alla deltagare, funktionärer och arrangörer. Vi ser fram emot nästa års race som enligt ryktet kommer att bli en fyratimmars. Riktigt kul att ni ändrar och testar lite olika bandragningar och koncept i den här tävlingen!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Ett tips om ni vill ha nya bättre dämpare, kolla in och gilla ASA-Suspension AB på Facebook. Lycka till med körningen!
    Ulrika

    SvaraRadera