torsdag 30 augusti 2012

Inför enduron...

Ordet enduro är hämtat från spanska och betyder uthållig. Just uthållighet är nyckeln till framgång inom enduro både vad det gäller din ATV eller dig som förare. Ju bättre förbered du kommer till tävlingen desto bättre kommer du att prestera.


Jag har ju tidigare ställt upp i två st långlopp, båda sextimmars, Villingsberg och Nyköping. Dock har det varit Team-lopp där vi kört i grupp och det har varit inräknat med vilopauser för en förare i depå. I de Team-tävlingar jag deltagit har det i båda fall fallit sig att just jag fick aldrig någon paus utan sträckkörde mina sex timmar. Då var det inte så kul men nu värdesätter jag det eftersom nu VET jag hur tungt det kan bli.

Så dök ju den individuella tävlingen i Hallsberg upp. En bana som inte är så extrem tekniskt att man måste vara flera i ett Team som hjälper till genom hinderna utan man klarar sig själv genom hela banan. Riktigt kul eftersom nu kan man få chansen att mäta sina insatser individuellt. Mycket kommer att spela in här, nerver, körförmåga, strategi och just uthållighet.

Så jag tänkte gå igenom hur jag tänkte lägga upp strategin för just uthålligheten. Det är i skrivande stund en månad kvar till start.

Träning och kondition.
Jag har en ganska god grundkondition. Med en bra kondition orkar man mer och framförallt återhämtar sig snabbare.
I nuläget så springer ca 2-3 mil i veckan. Brukar ligga kring 5 minuter per km. Jag skall försöka gå upp lite i distans, ca 10 km på minst en runda i veckan. Och en runda kommer jag att göra om till mer intervallträning, kortare distanser, 3-4 km med ordentliga rusher.
Jag har även turen att kunna cykla till jobbet och skall i största mån det går att försöka göra det. Det är ca 12 km enkel väg men det går att kombinera såklart till längre distanser.
Jag har även fått tips av en rehab tränare att försöka köra minst ett pass roddmaskin i veckan, just för att räta ut rygg och axlar eftersom det är vanligt bland cross/enduro att när man sitter spänd statisk i sin körställning så kan man inte dra axlar och armar bakåt och man blir lite "kutryggig".
Ni kan följa träningen på min Runkeeper sida: http://runkeeper.com/user/PeterWestling

Självklart skall det ju även köras. Minst ett fyratimmars pass av nötande i endurospåren i veckan. Dock så for jag över styret på Säterträffen och sitter just nu med en stukning av högerhanden så det blir till att ta det lugnt minst i en vecka till.

Så nu är planen för träningen satt. Faller den väl ut har jag det väl förberett för Tjurruset som går av stapeln helgen efter Hallsbergs enduron.

Camelback med kylfunktion.
Vätska.
Vätska är A och O se till att dricka ordentligt. Både före och under körningen. Jag brukar två-tre dagar innan  försöka dricka 1-2 liter vatten med en Resorb per dag.
När man kör kan man bara ta upp en viss del vatten i timmen. Därför är det riktigt viktigt att dricka kontinuerligt lite hela tiden istället för att stanna i depå på varvningarna och hälla i sig en större mängd.
Jag har gjort av med ca 3-4 liter vätska på de tidigare tävlingarna så det är bra att ha en dunk färdigblandad vätska i depå så att man kan fylla på sin Camelback. För det är camelback som gäller. Den här gången skall jag testa en camelback som är tillverkat i kylande material. Den skall ha en kylande effekt under ca sex timmar enligt utsago.
http://www.techniche-intl.com/en/catalog/gulpz-personal-hydration-system/index.html

Innan loppet, ca 30 miuter, kan man dra i sig några koppar kaffe, det ökar på mängden fria fettsyror.

Mat
Se till att äta ordentligt med kolhydrater 2-3 dagar innan tävlingen. Helst skall det vara medelsnabba kolhydrater som mest består av stärkelse Det hittar man i pasta, ris, potatis, banan, spannmål.
På tävlingsdagen är det riktigt viktigt med en stadig frukost. Jag brukar köra havregrynsgröt, youghurt, massa ägg. Jag kommer nog sitta och småäta och dricka i bilen hela vägen ner till Hallsberg på tävlingsdagen. Sen kommer jag att ha choklad, banan och 1-liters youghurt för snabba påfyllningar i depån när man varvar spåret.

Utrustning
När man kör stenhårt i sex timmar så kan saker som man inte hade en aning om göra sig riktigt påminda. I Nyköping så fick jag sår runt vaderna eftersom stövelkanterna började skava ordentligt efter ett par timmar. Blåsor i handflatorna, blöta kläder som skaver, hjälmens vikt gör sig påmind när nackmusklerna börjar tröttas ut... listan kan göras lång.

Underst kommer jag att köra med underställ i syntet. Fotbolls-strumpor i syntet över vaderna. Jag tar med mig en burk vaselin om det skulle börja skava nånstans. Sen blir det kropps-skydd på överkroppen och en crosströja. På med en liten buff som skyddar halsen. Det blir luftiga byxor med höftskydd.


Jag har ju tidigare haft problem med ordentliga blåsor i händerna. Jag har testat en uppsjö med handskar och hållt på med att tejpa händerna. Jag uppfattade som att jag fick mera blåsor när jag hade CanAm's värmehandtag. Dom är väldigt tunna jämfört med andra produkter.
Numera kör jag med Symtech och har mindre problem med händerna. Det och i kombination med ett par riktigt billga handskar från Jula har visat sig fungerat ypperligt för mig. Jag vet flera som just fastnat för denna modell. Greppet är riktigt bra även när det är blött och grisigt.


Nu är ju sånt här ganska olika för person till person och det bästa är att testa sig fram.




Ett alternativ som är intressant att kika närmare på är palmsavers. Man kan hitta dessa på http://www.mx4all.se/palmsaver/1060-0

Man kan ju kombinera med att tejpa handen också. Använd kirurgtejp av den tunnare sorten närmast huden och sen skavsårstejp över det. Jag gjorde misstaget i Villingsberg att bara köra skavsårstejp på blåsorna. Huden åkte således med när jag drog bort tejpen. Med lite infektioner som följd av det...






Jag kommer att köra med en lätt hjälm med hög genomströmnings förmåga på luft. Det är viktigt att hålla huvudet kallt helt enkelt. På det kommer jag även köra med en hjälmluva som är gjort i material med kyleffekt. Självklart skall jag testa luvan innan tävlingsdagen.


Hårdvara
Självklart gäller det att ha sin maskin i form. Fetta in alla nipplar, knutkors, kolla vätskor osv. Jag tänker inte gå in på det här eller prata om vikten av val av däck, inställningar av stötdämpare osv... Det ÄR ett oändligt ämne och var bak har in smak och körstil helt enkelt.


Så...
Vi får se nu hur det går i Hallsberg. Ni som är intresserade av att läsa mer om arrangemanget eller kanske till och med anmäla er kan kika in på vårat forum, där finns alla info ni kan komma att behöva!
http://www.atvstockholm.com/smf/index.php/topic,2250.msg

1 kommentar:

  1. Ett tips är ju att under tävlingen dricka sportdryck, alltså riktig sportdryck. Inte typ redbull eller liknande utan riktig sportdryck.
    Själv föredrar jag Enervit, som jag skulle tänka mig är det vanligaste på vasaloppet osv, iallafall i täten.
    Även energikakorna är riktigt bra, samt gelen osv osv...

    Mitt tips är ju att köpa sig ett typ vasapaket och äta ungefär som det.
    http://www.enervit.se/img/Vasalop_2012.jpg
    Finns i närmsta sportaffär.

    Största fördelen med det här till skillnad från youghurt eller liknande är väl att det går mycket snabbare då man behöver äta mkt mindre för att få i sig lika mkt energi.

    SvaraRadera