måndag 30 april 2012

Däcktest: Sedona Buzz Saw

Hårda däck för hård åkning



Denna ständiga fråga, vilka däck skall man välja. En fråga lika lätt att svara på som på hur långt är ett snöre är. Det finns inget enkelt svar och allt beror ju helt på vad man vill uppnå och önskar för effekt.



...det är så många faktorer man vill väga in:


1. Dom skall helst vara lätta
2. Dom skall vara relativt puknteringssäkra.
3. Dom skall greppa bra på berg.
4. Dom skall ha så bra vägenskaper som möjligt.
5. Dom skall skotta på bra i surhålen.
6. Dom skall fungera i snö.
7. Det skall vara bra däck till endurokörning
8. Dom skall fungera att sprätta grus med.
9. Priset.

Och så vidare... Listan kan göras lång.

Personligen tror jag inte att man kan hitta ett däck med all dessa egenskaper på en gång så det blir till att ha flera uppsättningar. Jag har ett par Maxxis Zillas (som vi kommer att få se en recension framöver av) som mitt alternativ till lerhålskörning. Så det däck jag letade efter var ett som inte skulle vara så paddelextremt som det och täcka mina andra behov.

Innan jag testade Sedona Buzz Saw så hade körde jag runt på en uppsättning 8-lagriga Radial 27" ITP Bajacross. Riktigt bra däck men kanske inte optimala vid snö och lera.

 
Däcken rensar på bättre än man kan tro.
Så jag for förbi GoOffroad och fick syn på något jag inte sett förut, Sedona Buzz Saw. Ett helt nytt märke för mig.. Däcket är egentligen konstruerat för UTV och högre hastigheter enligt Sedona själv.

Det är ett radial däck vilket gör att det har lite bättre egenskaper när det klättrar på ojämnheter, håller längre och fungerar bättre i högre hastigheter.

Det var bara att hala upp pluskan och plocka hem dessa svarta tingestar.




First impression lasts...
Första intrycket av däcket är att det är ett väldigt hårt däck och med en helt egen design på mönster, närmaste man kan komma är GBC Grimreapers och kanske Big horns. Däcket är sexlagrigt.
Tyvärr kommer däcket bara i största storlek i 26".

Dock ganska stora tum så det ligger närmare 27" när man mäter det. Det är ett väldigt "fyrkantigt" däck om man kollar in anläggnigsprofilen. Och det är ett mycket tätare mönster än GBC Grim reapers. Det är således mycket gummi som har kontakt med marken.

Det är riktigt lätta däck det här! Faktiskt lättare än originaldäcken. Vikten på mina 26"x9"x12" var bara 11,7 kg på framdäcken (Original ITP Bullets 12,2) och 14 kg bak, 26"x11"x12" (Original ITP Bullets 15,9 kg).
Sånt märks när man ligger och nöter endurospåren i högre hastigheter. Stötdämparna fungerar mycket bättre än de tyngre alternativen. "Fjädrad vikt" är av yttersta vikt som legenden Pete brukar säga...

Knaggliga slicks.Jag slängde på däcken på mina beadlock originalfälgar till Xxc'n och började mina tester.
Ingen större obalans märktes. Däremot låter dom mycket, det riktigt sjunger i dom vid asfalts körning.
Det är inga problem att dra upp hojen i 100 kmh, det känns helt ok i de hastigheterna.
Dock har jag fått ett par nära döden upplevelser, dom kan vara riktigt hala på blöt/fuktig asfalt. Ha det i åtanke när ni drar på....

Endurospåret.
I endurospåren fungerar dom riktigt bra, dom greppar tag i minsta ojämnhet och det driver på ordentligt i lerpölarna. Ingen tillstymmelse till att tappa greppet, riktigt trevligt. Om man vill spinna loss går det bra det med, koppla ur fyrhjulsdriften, tryck till med tummen så kan man få lite släpp för att få till svängradien på trixiga ställen. Däremot känns det att det är mycket gummi mot marken, det blir lite mera trögstyrt jämfört med däck som har mindre anläggningsyta.


Joråserrusattu... rockcrawling!Det har blivit lite kättra med däcken med, berghällar och stenpartier. Med tanke på hur hala dom betett sig på asfalten har jag varit lite rädd för att samam skall hända på berg. Men inte, jag har kommit upp dit jag vill utan att behöva byta kalsonger. Jag känner mig riktigt trygg nu efter ett par klättringar. Dock så bör man släppa på lufttrycket som vanligt för att få maximalt grepp.



I snö går det ju utmärkt!

...Och i snö?
För ett par helger sen så fick jag chansen att testa dom i snö uppe i Säfsen. Nu är ju det en ganska speciell snö som kanonerna får till, mycket mera sockrigt. Men till min stora förvåning så gick det riktigt bra. Man låter framhjulen packa till så får bakhjulen mycket bättre grepp.
Det blir lite som om att bakhjulen går som kugghjul i spåren.  
Och dom gräver inte ner sig så snabbt som paddeldäcken vilket är bra, man hamnar inte på buken så fort.

Dock så skulle jag vilja köra i mer hederlig naturlig snö för att kunna ge toppbetyg som vinterdäck. Men det jag hann testa kändes helt ok.













Punkterings benägenhet..?
Jag har faktiskt plågat däcken rejält på hyggen för att försöka se om det går lätt hål på dom, hittills har jag misslyckat. Det är pålitliga däck det här måste jag säga. Inga tillstymmelser till att de blivit sönderskurna av vassa stenar heller.  Å andra sidan är man inte helt körd om man skulle få punka, likt mina BKT Wings jag hade tidigare så kan man nästan köra helt utan luft. Och det är ju för att de är så hårda.

Vi syns i surhålet klockan två i Gröndal!
Sen var det dags för att se hur dom sköter sig i lerhålen. I de riktigt djupa surhålen. Jag fick chansen nu i helgen på Gröndals underbara område vid Eskilstuna. Först testade jag lite med grundare hålen, för att sen ge mig rätt ut i ett gräsigt träsk. Jäklar, dom skottar ju på!
Jag vart riktigt förvånad att jag slapp sitta fast. Där mina ITP Bajacross hade lätt hade stannat så drev Buzz Saw bara på. Nu började det bli riktigt intressant det här! Så jag begav mig till de stora lerhålen.

Och döm om min förvåning och de andras hur dessa små 26" or bara tog mig fram och tillbaka i lerdikena med ca 80 cm blasklera utan några som helst problem. Däcken rensar faktiskt riktigt bra, det ät bara att trycka till på gasen och slunga iväg skiten så tuggar dom på ordentligt igen.

Efter en hel dag med olika surhål med varierande karaktär var jag ordentligt imponerad! Det här är faktiskt riktigt bra däck helt enkelt! Inte så coola i sitt mönster som de aggressivare mud-paddeldäcken men ändå i samma klass vad det gäller i performance... ...och det är ju det som räknas!

Att dom här däcken skottar på bra i surhålen finns det både bild och filmbevis på!
Det jag saknar dock ÄR storleken. Jag skulle vilja ha dom i alla fall 27"-28", speciellt när man kör en såpass låg hoj som Outlander Xxc är.

Men letar ni efter ett pålitligt däck med utomordentliga egenskaper som funkar riktigt bra i de flesta underlag så är detta verkligen ett prisvärt alternativ det är nästan 25% billigare än ITP/Maxxis!

Här kan ni få en introduktion från Sedona själv om ni fortfarande går och bär på tvivel!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar